Naar Italië in 2025!

Elk jaar organiseert Tumult twee intense inleefreizen.

Hou je van andere culturen leren kennen, nieuwe vrienden maken en avontuurlijk reizen?

Word je 15, 16, 17 of 18 jaar in 2025? Dan kan je mee naar Italië of een tweede bestemming (to be announced).

Ben je ouder dan 18 jaar en heb je wel wat buitenlandervaring? Kijk bij ‘Vrijwilliger worden’ om mee te ondersteunen of reizen te begeleiden bij Tumult.

3

Over deze inleefreis

Deze verrassende groepsreis naar Italië wordt georganiseerd door:

• Tumult (België)

Tumult organiseert activiteiten voor kinderen en jongeren om hun talent voor samen leven te vergroten en om volwaardige kansen voor alle kinderen en jongeren te creëren. Wie je ook bent, vanwaar je ook komt, iedereen moet mee kunnen en iedereen hoort erbij. Die houding (en de nodige skills) willen we bij kinderen en jongeren en in de samenleving stimuleren.

• La Fenice APS (Italië)

La Fenice is een jongerenorganisatie die jongeren met gemeenschappelijke ervaringen (Europese uitwisselingen, nationaal vrijwilligerswerk, vrijwilligerswerk in het openbare jongerencentrum) samenbrengt om elkaar te ontmoeten en samen te werken.

De organisatie creëert mogelijkheden voor participatie, empowerment en mobiliteit aan de jongeren van Tortona. Vanaf het begin waren de sleutelwoorden voor de acties van La Fenice: cultuur, vrijwilligerswerk, onderwijs, participatie, Europa en inclusie.

Wie mag er mee?

We streven naar een diverse mix van jongeren qua gender, opleidingsniveau, sociaal-economische achtergrond, woonplaats, leeftijd, etnisch-culturele achtergrond, …

Voorwaarden voor deelname:

  • Je bent tussen 15 en 18 jaar. (geboortejaren 2007-2010)
  • Je kan deelnemen aan alle momenten in het programma: kennismakingsweekend, voorbereidingsweekend, vertrekkensklaardag, reis én evaluatiedag.
  • Je hebt zin in een buitenlands avontuur dat net iets anders is dan de meeste reizen.

Lees bij ‘Inschrijven’ hoe we onze groep samenstellen.

Waarom een inleefreis?

Tumult wil jongeren de kans geven om een andere cultuur van dichtbij te ontdekken en beleven.

Onze inleefreizen willen het gesprek tussen jongeren – over culturele verschillen heen – versterken: ervaar zelf alle gelijkenissen en ontdek hoe je constructief met verschil kan omgaan.

De inleefreis zet je ongetwijfeld ook aan tot reflectie over hoe België en jouw reisbestemming in elkaar zitten, maar ook over hoe de wereld in elkaar zit en over wat we als mensen beter kunnen doen.

Wat staat er op het programma?

Praktisch

Reisdata: eind juli – begin augustus

Reisduur: 14-17 dagen 

Locatie: regio rond Tortona (tussen Milaan, Turijn en Genua)

Data voor + na de reis:

  • Gesprekjesdag: ergens in januari
  • Kennismakingsweekend: 21-23 februari
  • Voorbereidingsweekend: nog te bepalen
  • Vertrekkensklaardag (4u): nog te bepalen
  • Evaluatieweekend: 17-19 oktober

Prijs: tussen € 200 en € 350 *

* De prijzen liggen nog niet vast, maar we geven op deze manier al graag een richtprijs. Voor Tumult heeft iedereen recht op een inleefreis. Daarom zijn er in overleg ook verlaagde tarieven mogelijk.

* Bekijk ‘FAQ | Over de kostprijs’ voor meer informatie over wat inbegrepen is, over gespreid betalen, kortingen, …

Bekijk de FAQ

Hoe inschrijven?

Laat al snel even weten dat je interesse hebt.

Dan laten wij je weten wanneer je echt een aanvraag kan doen.

Volg ook zeker @tumultvzw op Instagram.

We organiseren voor elke inleefreis steeds enkele infomomenten.

Daar kan jij, samen met een ouder, voogd, … meer te weten komen over het project, de bestemming, het voorbereidingstraject, … Je kan na het infomoment beslissen om je aanvraag in te dienen. Maar wie al zeker is, mag het aanvraagformulier zeker ook nu al invullen.

Infomomenten Italië 2025:
data nog niet bepaald

Door naar een infomomenten te komen, toon je meteen ook je motivatie om mee te gaan.

Wat gebeurt er vanaf mijn aanvraag?

Hier lees je wat je van ons mag verwachten na je aanvraag.

Stap 1: jouw aanvraag via de website

Klik binnenkort op de knop Aanvragen en vul het aanvraagformulier in. We vragen je daarin ook waarom je zin hebt in de inleefreis.

Je krijgt een automatische ontvangstbevestiging in je mailbox. Let op: dit is nog geen bevestiging dat je mee kan.

Stap 2: Jij komt met ons babbelen

We kijken je aanvraag na en we nodigen alle kandidaten in de loop van januari-februari uit voor een gesprekje.

We hebben het dan kort over je motivatie en je reiservaring. Je kan op dat moment natuurlijk ook vragen over de reis of over Tumult stellen.

Stap 3: Tumult laat weten of je mee kan

Ongeveer één week na ons gesprek hoor je van Tumult of je mee kan.

Waarom moet je een week wachten? Met alle info uit de aanvragen en gesprekjes stellen we een gemotiveerde en evenwichtige groep samen. Zo willen we een sterke mix en kansen garanderen voor mensen uit allerlei achtergronden, met en zonder ervaring in het buitenland.

Stap 4: voorbereiding vóór de reis en factuur

Samen met de bevestiging dat je mee mag op inleefreis, ontvang je ook alle info over de groepsweekends en -dagen voor de reis.

Tijdens die weekends en dagen krijg je alle info over de reis zelf. Sommige programmakeuzes maken we ook samen op dat moment.

In de maanden voor de reis ontvang je van ons natuurlijk ook nog de factuur voor je deelname.

Bekijk ‘FAQ | Over de kostprijs’ voor meer informatie over wat ingebegrepen is, over gespreid betalen, korting of terugbetalingen, …

Stap 5: jij bent op inleefreis!

Yes, het avontuur is begonnen. Geniet ongelofelijk hard van de ontmoetingen, van alles wat er rondom je te zien zal zijn en kom terug met een rugzak vol verhalen.

Bij ‘Programma’ lees je al wat meer over de reis.

Kan je toch niet meer mee? Bekijk de annulatievoorwaarden bij ‘FAQ | Over mijn inschrijving’.

Stap 6: evaluatie na de reis

Hoe was het? Wat heb jij uit jouw inleefreis gehaald? En de rest van de groep? We blikken samen terug en natuurlijk is het ook gewoon tof dat je iedereen weer terugziet.

Op het programma

Voor en na de reis

Deze inleefreis is meer dan een twee weken durende reis.

’t Is een jaar lang ondergedompeld worden in de Italiaanse cultuur en intercultureel leren, de reis samen met je reisgenoten voorbereiden*, een fantastische reis meemaken en achteraf samen terugblikken op die intense interculturele ervaring. Al deze momenten zijn een verplicht en vooral onmisbaar onderdeel van het programma.

* tijdens het kennismakingsweekend, het voorbereidingsweekend, de vertrekkensklaardag én de evaluatiedag. Je vindt alle data bij ‘Praktisch’.

Voor deze reis werken we samen met partnerorganisatie La Fenice.

La Fenice is een jongerenorganisatie die jongeren met gemeenschappelijke ervaringen (Europese uitwisselingen, nationaal vrijwilligerswerk, vrijwilligerswerk in het openbare jongerencentrum) samenbrengt om elkaar te ontmoeten en samen te werken.

De organisatie creëert mogelijkheden voor participatie, empowerment en mobiliteit aan de jongeren van Tortona. Vanaf het begin waren de sleutelwoorden voor de acties van La Fenice: cultuur, vrijwilligerswerk, onderwijs, participatie, Europa en inclusie.

Het programma van de reis

We gaan in groep 14 tot 17 dagen naar Tortona in Italië, een klein stadje in de provincie Alessandria (regio Piemonte). De stad ligt op één uurtje treinen van Milaan, Genua en Turijn en bevindt zich voor een deel in de bergen. De stad is omgeven door prachtige en rustige heuvels (de Colli Tortonesi), met tal van kleine dorpjes verspreid over de heuvels. Het hele stadje kan te voet worden doorkruist op 30-40 minuten. We zullen tijdens de reis ook andere delen van Italië verkennen.

Je vindt de data van vertrek en terugkomst bij ‘Praktisch’.

We overnachten in Tortona in een hostel, genaamd Mater Dei. Dit ligt op 20 minuten van het jeugdcentrum van La Fenice. Indien mogelijk, willen we deze ervaring verrijken met overnachtingen bij gastgezinnen, maar we kunnen dit nog niet garanderen. Als dat niet zou lukken, worden er wel meeleefdagen of  -avonden georganiseerd, zodat we je als deelnemer zeker kunnen onderdompelen in het dagelijkse leven in Tortona.

Het programma van de reis wordt bepaald door de twee partnerorganisaties én voor een stuk ook door jullie, de Belgische en Italiaanse deelnemers van de reis. Als inleefreiziger ben je mede-eigenaar van het project: we maken samen nog allerlei keuzes.

Wat voor activiteiten gaan we doen?

Kennismaking tijdens de eerste dagen:

Met elkaar, met de omgeving, met de Italiaanse deelnemers en het jeugdcentrum in Tortona. We creëren een toffe en veilige context om elkaar echt te leren kennen.

Workshops in Tortona:

Meedraaien in het jongerencentrum waar we samen activiteiten organiseren voor de lokale jeugd.

Over cultuur, politiek en maatschappij, spel en milieu.

Meeleven met de lokale gemeenschap.

Bezoeken aan interessante (historische) plaatsen:

Trip naar de bergen, naar Milaan, naar een landbouwwerking in de buurt, naar andere interessante sociale organisaties, …

Frequently asked questions

Jij en je ouder(s)/voogd/… krijgen veel antwoorden tijdens de verschillende momenten vóór de reis. Elke inleefreis is anders en sommige info wordt pas duidelijk als de vertrekdatum dichterbij komt.

Hieronder vind je nu al enkele antwoorden op belangrijke vragen.

Met wie op reis?

Wie organiseert de reis?

Bij ‘Over de reis’ op deze pagina vind je meer info over de Belgische en buitenlandse partners die deze specifieke inleefreis organiseren.

De samenwerking tussen Tumult en de buitenlandse partner van de reis komt altijd tot stand via het netwerk van Erasmus+, het EU-programma voor onderwijs, opleiding, jeugd en sport in Europa.

Tumult organiseert al inleefreizen sinds 2004. Bekijk zeker eens het overzicht van alle landen waar we al op inleefreis gingen.

Van 2004 tot nu

Wie zijn de deelnemers?

Een diverse mix van 12 deelnemers uit België. Je leert hen al goed kennen voor jullie samen op reis gaan. De voorbereidende weekends en momenten staan deels in het teken van kennismaking.

Op reis wordt de groep uitgebreid met lokale jongeren uit het partnerland, waardoor het pas echt een reis vol ontmoeting wordt. Ook zij zijn echt deelnemers aan dit avontuur.

Wie begeleidt ter plaatse?

Onze inleefreizen worden begeleid door ervaren vrijwilligers van Tumult en door vrijwilligers van onze partnerorganisaties. Bij sommige reizen hebben ook die laatste vrijwilligers een link met België.

Zij worden vanuit België ondersteund door een beroepskracht van Tumult, met wie ze steeds in nauw contact staan.

Over de kostprijs

Wat is inbegrepen?

In de prijs van de inleefreis zit bijna alles inbegrepen:

  • Maaltijden en overnachtingen op reis en tijdens voor- en natraject
  • De begeleiding op reis en tijdens voor- en natraject
  • De activiteiten en uitstappen op reis en tijdens voor- en natraject
  • Het transport naar de bestemming en ter plaatse op de bestemming
  • Verzekeringen: reisverzekering (incl. lichamelijke ongevallen, hospitalisatie, repatriëring), bagageverzekering, BA-verzekering (burgerlijke aansprakelijkheid) en annulatieverzekering
  • Internationaal paspoort (voor deelnemers en begeleiders die dit nodig hebben)

Wat is niet inbegrepen?

  • Vervoersonkosten tijdens het voor- en natraject
  • Zakgeld voor, tijdens en na de reis, bv. voor extra drankjes, communicatiekosten naar België, souvenirs, een attentie voor je gastfamilie, …
  • Visum
  • Vaccinaties en andere medische voorbereidingen (bv. malariapillen): verdere informatie hierover wordt tijdig doorgegeven.

Is er korting mogelijk?

De standaardprijs voor deze inleefreis zal liggen tussen €200 en €350.

Voor Tumult heeft iedereen recht op een inleefreis. Daarom zijn er in overleg ook verlaagde tarieven mogelijk. Contacteer onze verantwoordelijke van de inleefreizen om samen te bekijken wat er mogelijk is.

Het is ook mogelijk om in schijven te betalen. Ook daarvoor neem je contact op met onze verantwoordelijke.

Contact

Over eten

Wat met allergieën?

Tijdens het voor- en natraject in België lukt het onze vrijwillige koks zeker om rekening te houden met allergiën.

Tijdens de inleefreis zelf houden we er rekening mee in de mate van het mogelijke. Niet alles is te voorzien op zo’n avontuur in het buitenland. Op vraag kunnen we op voorhand zeker met jullie nadenken over hoe we het op reis best aanpakken.

We baseren ons voor allergieën op de medische fiche. Vul deze dus zeker goed in.

Is er ook halalvlees?

Tijdens het voor- en natraject in België voorzien we zo vaak mogelijk halalvlees, als er een halalslager in de buurt is. Helaas kunnen we geen garanties geven dat het altijd lukt. We zorgen dan wel steeds voor een alternatief: kip, vis, vegetarisch, … In het aanvraagformulier kan je je precieze voorkeuren aanduiden.

Tijdens de inleefreis zelf, afhankelijk van het land waar je naartoe gaat, is een halalslager vinden vaak nog minder haalbaar. Een alternatief is wel altijd mogelijk, vaak is vegetarisch eten de oplossing. Op vraag kunnen we op voorhand zeker met jullie nadenken over hoe we het op reis best aanpakken.

Over verzekeringen

Ben ik verzekerd?

Natuurlijk.

Deze verzekeringen zitten inbegrepen in de prijs:

  • Reisverzekering (incl. lichamelijke ongevallen, hospitalisatie, repatriëring)
  • Bagageverzekering
  • BA-verzekering (burgerlijke aansprakelijkheid)
  • Annulatieverzekering

Over contact met thuis

Bellen tijdens reis?

We geven 3 basisprincipes mee. Die gelden voor de communicatie in beide richtingen: van thuis naar de inleefreis én van de inleefreis naar thuis.

  1. Geen nieuws is goed nieuws.
  2. Tumult zorgt voor updates in beide richtingen.
  3. Dringende of ernstige zaken* worden altijd via Tumult gecommuniceerd. Zo kunnen we zowel de deelnemers als het thuisfront het best ondersteunen, zonder dat er onnodige paniek ontstaat.

*Bijvoorbeeld: iemand is op reis heel ziek geworden, in België is er iemand van de familie overleden, …

Elkaar rechtstreeks contacteren via berichten of elkaar bellen mag. We vragen wel om dat zeker te beperken. Dikwijls is er ook weinig bereik op reis, dan lukt het sowieso niet.

Hoe verloopt de communicatie dan wel?

  • De reisbegeleiding zorgt voor regelmatige updates naar België. Tumult krijgt die binnen en geeft deze door aan het thuisfront via een e-mail, via posts op sociale media (Instagram en in mindere mate Facebook) of via een rechtstreeks bericht. Die updates komen in normale omstandigheden eerder wekelijks dan dagelijks.
  • Wil je een update doorgeven aan je kind op inleefreis? Bel naar Tumult. Wij geven de boodschap dan door via de reisbegeleiding.

Tijdens de kantooruren kan je terecht op ons algemene nummer.

In noodgevallen kan je terecht op het rechtstreeks nummer van onze verantwoordelijke beroepskracht. Je vindt beide nummers onderaan op deze pagina.

Contact

Kan ik een kaartje sturen?

Dat is niet zo realistisch tijdens een inleefreis. Sowieso is een kaartje lang onderweg en we blijven bovendien niet altijd op dezelfde plaats.

Na de reis

Contact houden?

Je kan voor, tijdens en na de reis gewoon zelf contactgegevens uitwisselen met andere deelnemers en begeleiding. En natuurlijk wordt er ook wel een groep gemaakt om binnen de volledige groep berichten uit te wisselen.

Na de inleefreis zijn er sowieso een aantal momenten waarop je elkaar terug kan zien:

  • Er is de verplichte evaluatiedag die bij je inleefreis hoort.
  • We nodigen je ook uit voor het Bedankingsweekend voor alle vrijwilligers van Tumult. Daar kan je Tumult beter leren kennen en als je het leuk vindt, kan je vrijwilliger worden.
  • En we nodigen je uit om mee te komen koken op de voorbereidingsweekends van toekomstige inleefreizen.

Tumult kan omwille van de privacy zelf geen contactgegevens doorgeven. We kunnen op jouw vraag wel jouw contactgegevens doorgeven aan iemand, met de vraag of die persoon jou dan wil contacteren. Zo verloopt alles met toestemming.

Zijn er foto's?

Natuurlijk zijn er foto’s van zo’n prachtig avontuur. We verzamelen de foto’s en delen deze met de volledige deelnemersgroep.

Over mijn inschrijving

Hoe schrijf ik in?

Je vindt het stappenplan om in te schrijven bovenaan deze pagina.

Een inschrijving aanpassen?

Kloppen de contactgegevens niet? Ben je iets vergeten invullen op de medische fiche? Wil je ons toch nog iets extra vertellen?

Er zijn 2 manieren om iets aan te passen aan je inschrijvingsgegevens:

  1. Neem de ontvangstbevestiging van je aanvraag erbij, deze kreeg je normaal in je mailbox. Daarin vind je alle gegevens die je ons doorgaf. Noteer de antwoorden die aangepast moeten worden. Dat mailtje mag je dan terugsturen naar internationaal@tumult.be. Wij voeren de gegevens dan in.
  2. Bel ons even op: 015 43 56 96.

Hoe kan ik annuleren?

De annulatievoorwaarden krijgen binnenkort een update met het oog op de inleefreizen van 2025.

Andere vragen

Steunen van onze partner?

De buitenlandse partners waarmee we op onze inleefreizen samenwerken, zijn altijd organisaties met een sterk maatschappelijk doel. Toch draaien onze inleefreizen niet om het ondersteunen of helpen van deze organisaties.

De nadruk ligt voor Tumult op de uitwisseling en op de impact die de ervaring heeft op de jongeren en hun omgeving. We vragen wel dat je als inleefreiziger achteraf iets organiseert om het werk van onze buitenlandse partner bekend te maken in je eigen netwerk: een avond in het jeugdhuis, een fotonamiddag in de huiskamer of op school, … Alles kan! Het belangrijkste is dat je je ervaring deelt met andere jongeren.

Enkel op vraag van de partner zamelen we bij sommige inleefreizen toch ook steun in voor hen. Tijdens de samenkomsten voor de reis bekijken we met de inleefreizigers hoe we die vraag kunnen beantwoorden.

Waar overnachten we?

We verblijven meestal – afhankelijk van de inleefreis – in hostels of in scholen of andere gebouwen van een organisatie.

We proberen ook steeds overnachting(en) bij gastgezinnen te voorzien, maar we kunnen dat niet op elke reis garanderen.

Af en toe kiezen we ook voor een overnachting op een camping in tenten.

Slapen jongens en meisjes apart?

Tijdens het voor- en natraject is dat altijd mogelijk. Er zijn dan altijd voldoende slaapkamers om dat mogelijk te maken.

Ook op reis proberen we er rekening mee te houden. Maar soms is het niet mogelijk: alles hangt af van de locaties waar de inleefreizigers zullen verblijven. 

Heb je hier toch nog vragen over? Contacteer ons.

Met dank aan

De samenwerkende partners

De inleefreis naar Italië is een samenwerking tussen Tumult en het Italiaanse La Fenice APS.

De financiële steun van Europa

Ontdek onze andere activiteiten

Voor kinderen en jongeren tussen 6 en 30 jaar.

Swipe voor een eerste indruk. Ga verder naar ons volledige aanbod.

Een vraag over

inleefreizen?

Lynn Duijvewaardt

mijn lasagne

zij/haar
Inleefreizen
Tournée Volontier

lynn@tumult.be

015 79 26 19

015 79 26 19

De lasagne van Lynn

Iedereen is een lasagne. Niemand is maar één iets. We bestaan allemaal uit laagjes. Welke laagjes delen jij en ik?

vrouw, 30’er, echtgenote, liefdesmix tussen Mali en België, Antwerpenaar in Balen, zangeres, 60’s tot 00’s muziek, millenial, scout, voormalig stewardess, luie zeteldagen, avocado, hazelnootijs, ...