Check 1: Breng variatie in je spelletjes

spelletjes

Hoe voorkom jij dat kinderen en jongeren pesten in je jeugdvereniging? Toon met de checklist hoe jij ervoor zorgt dat iedereen zich goed voelt in je groep. 

Hoe breng je die checks in de praktijk? Met een spelletje!

Check 1: Breng variatie in je spelletjes

  • Aantal personen: 8-99
  • Leeftijd: 10+
  • Materiaal: blauwe en rode wasknijpers met cijfers op. Zorg voor minstens 3 blauwe en 3 rode wasknijpers per speler.
  • Variatie: je kan gemakkelijk andere spelletjes door elkaar spelen. Zo maak je makkelijk een aangepaste versie voor jongere kinderen.

FASE 1: 2 spelletjes tegelijkertijd

Speel twee spelletjes tegelijkertijd: Omarus en wasknijper-rekenmachien.

Omarus

We gaan terug naar de oertijd. Vanaf nu plakt er ‘us’ achter je naam, bv Mariekus, Samus, Habibus,… Je moet andere mensen opheffen en tot jouw stam inlijven. Als Marieke Sam opheft, wordt Sam ook een Mariekus en gaan ze samen andere mensen opheffen. Zo ga je door tot er 1 naam overblijft.

Wasknijper-rekenmachien

Er liggen en hangen blauwe en rode wasknijpers verspreid over het terrein. Op de wasknijpers staan ook cijfers. Het is de bedoeling dat je zo veel mogelijk punten verzameld. Op de blauwe wasknijpers staan pluspunten, op de rode wasknijpers staan minpunten.

Als je wasknijpers hebt gevonden, hang je die onderaan je T-shirt. Je mag geen wasknijpers van elkaar afnemen! 

FASE 2: Uitdagen

Als Omarus gedaan is, ga je even met iedereen in een cirkel staan. Elke speler mag nu om de beurt één andere speler uitdagen voor een blad-steen-schaarduel. Als je wint, krijg je de laagste rode wasknijper. Als je verliest, krijg je de hoogste blauwe wasknijper van je tegenspeler.

FASE 3: Puntentelling

Puntentelling: de spelers leggen hun wasknijpers bij elkaar. Als de speler meer blauwe dan rode wasknijpers heeft, moet hij blauwe wasknijpers wegleggen tot beide aantallen van wasknijpers even groot zijn. Maar niet andersom: een speler kan wel meer rode dan blauwe wasknijpers hebben. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

Bijv.: Jan heeft 6 rode wasknijpers en 6 blauwe wasknijpers. Hij mag gewoon alles optellen.

+1+2+4+1+2+6= +16TOTAAL
-3-1-1-1-2-2= -106 punten

Bijv.: Chanselvie heeft 6 blauwe wasknijpers en 4 rode wasknijpers. Ze mag 2 wasknijpers niet meetellen.

+6+1+1+2+2+2= +10TOTAAL
-3-1-1-1  = -64 punten

Bijv.: Silke heeft 4 blauwe wasknijpers en 6 rode wasknijpers. Ze moet wel alles optellen.

+3+2+1+3  = +9TOTAAL
-2-2-1-1-1-2= -90 punten

In dit voorbeeld is Jan dus de winnaar.

WEDSTRIJD: Pesten check it out

*750 euro spelmateriaal*

Hoe voorkom jij dat kinderen en jongeren pesten in je jeugdvereniging? Toon met de checklist hoe jij ervoor zorgt dat iedereen zich goed voelt in je groep. (ten laatste op zondag 12 februari 2017)

Lokale jeugdvereniging? Vul een formulier in over de 10 checks en maak kans op 750 euro spelmateriaal - ik doe mee!

Meer info op de wedstrijdpagina