Naar Montenegro in 2024!

Hou je van andere culturen leren kennen, nieuwe vrienden maken en avontuurlijk reizen?

Elk jaar organiseert Tumult twee intense inleefreizen voor 15- tot 18-jarige jongeren.

In 2024 gaat één van die reizen naar Montenegro.

Deze reis organiseren we samen met Westhoek Vredeshoek.

Ben je ouder dan 18 jaar en heb je wel wat buitenlandervaring? Kijk bij ‘Vrijwilliger worden’ om mee te ondersteunen of reizen te begeleiden bij Tumult.

3

Over deze inleefreis

Deze verrassende groepsreis naar Montenegro wordt georganiseerd door:

• Tumult (België)

Tumult organiseert activiteiten voor kinderen en jongeren om hun talent voor samen leven te vergroten en om volwaardige kansen voor alle kinderen en jongeren te creëren. Wie je ook bent, vanwaar je ook komt, iedereen moet mee kunnen en iedereen hoort erbij. Die houding (en de nodige skills) willen we bij kinderen en jongeren en in de samenleving stimuleren.

• Westhoek Vredeshoek (België)

Het vredesplatform Westhoek Vredeshoek laat een onafhankelijke en kritische vredesstem horen in actuele debatten over ‘oorlog en vrede’. Samen willen we de 18 gemeenten van de Westhoek ondersteunen in de uitbouw van een actief en inspirerend vredesbeleid.

Het platform bundelt de krachten van alle vredesspelers die actief zijn in de Westhoek: vzw Moeders voor Vrede, vzw Peace Village, Wakker voor vrede, Vredesfonds en Vredesdienst Ieper, Netwerk Oorlog en Vrede en de Ijzertoren, om hun vredesmissie te realiseren. Het platform wordt aangevuld met een aantal stichtende leden die zich persoonlijk engageren. Elk lid erkent en onderschrijft de missie – de droom- van het platform. Het provinciebestuur van West-Vlaanderen is een bevoorrechte partner van het platform.

• ADP-Zid (Montenegro)

Langs Montenegrijnse kant werken we samen met Asocijacija za Demokratski Prosperitet – Zid (ADP-Zid).

ADP-Zid streeft naar een samenleving van gelijkwaardige en verantwoordelijke burgers die gericht zijn op democratie, sociale waarden en de evenwichtige ontwikkeling van de gemeenschap.

Om dat te bereiken, bevorderen we de verantwoordelijkheidszin en actieve participatie van jongeren, organisaties en andere belanghebbenden in de samenleving via heel wat sociaal verantwoorde programma’s en diensten. Jongeren staan centraal staan in ons werk, maar als een van de sterkste NGO’s in Montenegro hebben we ook programma’s ontwikkeld die gericht zijn op levenskwaliteit, ontwikkeling en sociale verantwoordelijkheid van alle belanghebbenden in de gemeenschap.

Al onze programma’s zijn gericht op de ontwikkeling en wederopbouw van sociaal kapitaal in de gemeenschap en op het verbeteren van de levenskwaliteit van burgers en mensen die risico lopen op sociale uitsluiting. We baseren ons steeds op onze principes van non-discriminatie, een leven lang leren en gelijke kansen voor iedereen en op de waarden die de organisatie promoot: participatie, innovatie, creativiteit, solidariteit en activisme van burgers, en dan vooral van jongeren.

Wie mag er mee?

We streven naar een diverse mix van jongeren qua gender, opleidingsniveau, sociaal-economische achtergrond, woonplaats, leeftijd, etnisch-culturele achtergrond, …

Voorwaarden voor deelname:

  • Je bent tussen 15 en 18 jaar oud.
  • Je kan deelnemen aan alle momenten in het programma: kennismakingsweekend, voorbereidingsweekend, vertrekkensklaardag, reis én evaluatiedag.
  • Je hebt zin in een buitenlands avontuur dat net iets anders is dan de meeste reizen.

Lees bij ‘Inschrijven’ hoe we onze groep samenstellen.

Waarom een inleefreis?

Tumult wil jongeren de kans geven om een andere cultuur van dichtbij te ontdekken en beleven. Onze inleefreizen willen het gesprek tussen jongeren – over culturele verschillen heen – versterken: ervaar zelf alle gelijkenissen en ontdek hoe je constructief met verschil kan omgaan.

Meer dan 100 jaar geleden werd de Westhoek in België bijna volledig verwoest door 5 jaar oorlog. Ook Montenegro is een (recenter) postconflictgebied. Westhoek Vredeshoek legt de focus bij deze inleefreis daarom op wederopbouw na een conflict, en dan vooral op de wederopbouw van de maatschappij en van een duurzame vrede. We willen jongeren versterken op het gebied van actief burgerschap, solidariteit en dit via een interculturele dialoog. Want vrede is een werkwoord en heeft stevige grond nodig: jongeren, de volwassenen van morgen, kunnen daar enorm aan bijdragen!

De inleefreis zet je ongetwijfeld ook aan tot reflectie over hoe België en jouw reisbestemming in elkaar zitten, maar ook over hoe de wereld in elkaar zit en over wat we als mensen beter kunnen doen.

Wat staat er op het programma?

Praktisch

Reisdata: ongeveer 16 t.e.m. 30 juli

Locatie: Podgorica, Montenegro

Data voor + na de reis:

  • Gesprekjesdag: 7 februari
  • Kennismakingsweekend: 15-17 maart
  • Voorbereidingsweekend: 3-5 mei
  • Vertrekkensklaardag (4u): 1 juli
  • Evaluatiedag (24u): 2-3 november

Prijs: € 600 *

* Als we in april ook voor deze reis een extra subsidie krijgen, kan deze prijs nog zakken. Bij inschrijving verklaar je je echter akkoord met de huidige prijs van € 600. Deze prijs kan dus geen geldige reden zijn voor annulering. 

* Voor Tumult heeft iedereen recht op een inleefreis. Daarom zijn er in overleg ook verlaagde tarieven mogelijk.

* Bekijk ‘FAQ | Over de kostprijs’ voor meer informatie over wat inbegrepen is, over gespreid betalen, …

 

Bekijk de FAQ

Hoe inschrijven?

Inschrijven voor de inleefreis is heel eenvoudig. Klik op de knop om een plaats op inleefreis aan te vragen.

Let op: je doet een aanvraag, dat is nog geen inschrijving.

Wij nodigen alle kandidaten uit voor een gesprek. Eén week na dat gesprekje hoor je van ons of je mee op reis kan.

In januari organiseren we voor elke inleefreis steeds enkele infomomenten.

Daar kan jij, samen met een ouder, voogd, … meer te weten komen over het project, de bestemming, het voorbereidingstraject, … Je kan na het infomoment beslissen om je aanvraag in te dienen. Maar wie al zeker is, mag het aanvraagformulier zeker ook nu al invullen.

Infomomenten Montenegro 2024

11/01/2024 (19u00-20u00), online

16/01/2024 (18u30-20u30), Mechelen *

* Tumult vzw, Brusselsepoortstraat 8, 2800 Mechelen

Inschrijven voor infomoment
Link voor 11/01/2024

Door naar een infomomenten te komen, toon je meteen al je motivatie om mee te gaan.

Wat gebeurt er vanaf mijn aanvraag?

Hier lees je wat je van ons mag verwachten na je aanvraag.

Stap 1: jouw aanvraag via de website

Klik hierboven op de knop ‘Aanvragen’ en vul het aanvraagformulier in. Je krijgt een automatische ontvangstbevestiging in je mailbox.

Dit is nog geen bevestiging dat je mee kan.

Stap 2: Jij komt met ons babbelen

We kijken je aanvraag na en we nodigen alle kandidaten in de loop van januari-februari uit voor een gesprekje.

We hebben het dan kort over je motivatie en je reiservaring. Je kan op dat moment natuurlijk ook vragen over de reis of over Tumult stellen.

Stap 3: Tumult laat weten of je mee kan

Met alle info uit de aanvragen en gesprekjes stellen we een gemotiveerde en evenwichtige groep samen.

Zo willen we een sterke mix en kansen garanderen voor mensen uit allerlei achtergronden, met en zonder ervaring in het buitenland.

Ongeveer één week na ons gesprek hoor je van Tumult of je mee kan.

Stap 4: voorbereiding vóór de reis en factuur

Samen met de bevestiging dat je mee mag op inleefreis, ontvang je ook alle info over de groepsweekends en -dagen voor de reis.

Tijdens die weekends en dagen krijg je alle info over de reis zelf. Sommige programmakeuzes maken we ook samen op dat moment.

In de maanden voor de reis ontvang je van ons natuurlijk ook nog de factuur voor je deelname.

Bekijk ‘FAQ | Over de kostprijs’ voor meer informatie over wat ingebegrepen is, over gespreid betalen, korting of terugbetalingen, …

Stap 5: jij bent op inleefreis!

Yes, het avontuur is begonnen. Geniet ongelofelijk hard van de ontmoetingen, van alles wat er rondom je te zien zal zijn en kom terug met een rugzak vol verhalen.

Bij ‘Programma’ lees je al wat meer over de reis.

Kan je toch niet meer mee? Bekijk de annulatievoorwaarden bij ‘FAQ | Over mijn inschrijving’.

Stap 6: evaluatie na de reis

Hoe was het? Wat heb jij uit jouw inleefreis gehaald? En de rest van de groep? We blikken samen terug en natuurlijk is het ook gewoon tof dat je iedereen weer terugziet.

Op het programma

Voor en na de reis

Deze inleefreis is meer dan een twee weken durende reis.

’t Is een jaar lang ondergedompeld worden in de Montenegrijnse cultuur en geschiedenis, de reis samen met je reisgenoten voorbereiden*, een fantastische reis meemaken en achteraf samen terugblikken op die intense interculturele ervaring. Al deze momenten zijn een verplicht en onmisbaar onderdeel van het programma.

* tijdens het kennismakingsweekend, het voorbereidingsweekend, de vertrekkensklaardag én de evaluatiedag. Je vindt alle data bij ‘Praktisch’.

Tijdens het jaar gaan we ons ook inzetten voor de projecten van ADP, onze Montenegrijnse partner. We vragen dat je als inleefreiziger achteraf ook iets organiseert om het werk van ADP en de Montenegrijnse cultuur bekend te maken in je eigen netwerk: een avond in het jeugdhuis, een fotonamiddag in de huiskamer of op school, … Alles kan! Het belangrijkste is dat je je ervaring deelt met andere jongeren.

Het programma van de reis

We gaan in groep 2 weken naar de regio rond Podgorica, de hoofdstad van Montenegro. Dat is een klein land, wat als voordeel heeft dat we grote delen zullen kunnen ontdekken.

Je vindt de data van vertrek en terugkomst bij ‘Praktisch’.

We overnachten (indien mogelijk) bij de Montenegrijnse deelnemers thuis. Er verblijven altijd minstens 2 Belgische jongeren bij 1 gastgezin en er slaapt altijd een begeleider in de buurt.

Het programma van de reis wordt bepaald door de drie partnerorganisaties én voor een stuk ook door jullie, de Montenegrijnse en Belgische deelnemers van de reis. Als inleefreiziger ben je mede-eigenaar van het project: we maken samen nog allerlei keuzes.

Wat voor activiteiten gaan we doen?

Kennismaking tijdens de eerste dagen:

Met elkaar, met de omgeving, met de gastgezinnen. We creëren een toffe en veilige context om elkaar echt te leren kennen.

Workshops in Podgorica:

Over cultuur, politiek en maatschappij, spel en milieu. Met een grotere focus op conflict, oorlog en herinneringseducatie.

Daarbij bouwen we aan solidariteit en stellen we een daad van hoop: ook al is een samenleving volledig verwoest en uiteengevallen, er is altijd een mogelijkheid om opnieuw op te bouwen. 

Bezoeken aan interessante (historische) plaatsen:

Trip naar de zee, de bergen en naar andere Montenegrijnse organisaties, …

Frequently asked questions

Jij en je ouder(s)/voogd/… krijgen veel antwoorden tijdens de verschillende momenten vóór de reis. Elke inleefreis is anders en sommige info wordt pas duidelijk als de vertrekdatum dichterbij komt.

Hieronder vind je nu al enkele antwoorden op belangrijke vragen.

Met wie op reis?

Wie organiseert de reis?

Bij ‘Over de reis’ op deze pagina vind je meer info over de Belgische en buitenlandse partners die deze specifieke inleefreis organiseren.

De samenwerking tussen Tumult en de buitenlands partner van de reis komt altijd tot stand via één van deze kanalen:

  • Netwerk van European Solidarity Corps, dit zijn door de EU erkende organisaties
  • Organisaties binnen de Belgische 4de pijler: dit zijn burgerinitiatieven van internationale solidariteit die (deels) vanuit ons land opgezet worden.
  • Het eigen netwerk van Tumult

Tumult organiseert al inleefreizen sinds 2004. Bekijk zeker eens het overzicht van alle landen waar we al op inleefreis gingen.

Van 2004 tot nu

Wie zijn de deelnemers?

Een diverse mix van 14 deelnemers uit België. Je leert hen al goed kennen voor jullie samen op reis gaan. De voorbereidende weekends en momenten staan deels in het teken van kennismaking.

Op reis wordt de groep uitgebreid met lokale jongeren uit het partnerland, waardoor het pas echt een reis vol ontmoeting wordt. Ook zij zijn echt deelnemers aan dit avontuur.

Wie begeleidt ter plaatse?

Onze inleefreizen worden begeleid door ervaren vrijwilligers van Tumult en door vrijwilligers van onze partnerorganisaties. Bij sommige reizen hebben ook die laatste vrijwilligers een link met België.

Zij worden vanuit België ondersteund door een beroepskracht van Tumult, met wie ze steeds in nauw contact staan.

Over de kostprijs

Wat is inbegrepen?

In de prijs van de inleefreis zit bijna alles inbegrepen:

  • Maaltijden en overnachtingen op reis en tijdens voor- en natraject
  • De begeleiding op reis en tijdens voor- en natraject
  • De activiteiten en uitstappen op reis en tijdens voor- en natraject
  • Het transport naar Libanon en ter plaatse in Libanon
  • Verzekeringen: reisverzekering (incl. lichamelijke ongevallen, hospitalisatie, repatriëring), bagageverzekering, BA-verzekering (burgerlijke aansprakelijkheid) en annulatieverzekering

Wat is niet inbegrepen?

  • Vervoersonkosten tijdens het voor- en natraject
  • Zakgeld voor, tijdens en na de reis, bv. voor extra drankjes, communicatiekosten naar België, souvenirs, een attentie voor je gastfamilie, …
  • Internationaal paspoort
  • Visum
  • Vaccinaties en andere medische voorbereidingen (bv. malariapillen): verdere informatie hierover wordt tijdig doorgegeven.

Is er korting mogelijk?

De standaardprijs voor deze inleefreis is € 600 *.

* Als we in april ook voor deze reis een extra subsidie krijgen, kan deze prijs nog zakken. Bij inschrijving verklaar je je echter akkoord met de huidige prijs van € 600. Deze prijs kan dus geen geldige reden zijn voor annulering.

Voor Tumult heeft iedereen recht op een inleefreis. Daarom zijn er in overleg ook verlaagde tarieven mogelijk. Contacteer onze verantwoordelijke van de inleefreizen om samen te bekijken wat er mogelijk is.

Het is ook mogelijk om in schijven te betalen. Ook daarvoor neem je contact op met onze verantwoordelijke.

Contact

Over eten

Wat met allergieën?

Tijdens het voor- en natraject in België lukt het onze vrijwillige koks zeker om rekening te houden met allergiën.

Tijdens de inleefreis zelf houden we er rekening mee in de mate van het mogelijke. Niet alles is te voorzien op zo’n avontuur in het buitenland. Op vraag kunnen we op voorhand zeker met jullie nadenken over hoe we het op reis best aanpakken.

We baseren ons voor allergieën op de medische fiche. Vul deze dus zeker goed in.

Is er ook halalvlees?

Tijdens het voor- en natraject in België voorzien we zo vaak mogelijk halalvlees, als er een halalslager in de buurt is. Helaas kunnen we geen garanties geven dat het altijd lukt. We zorgen dan wel steeds voor een alternatief: kip, vis, vegetarisch, … In het aanvraagformulier kan je je precieze voorkeuren aanduiden.

Tijdens de inleefreis zelf, afhankelijk van het land waar je naartoe gaat, is een halalslager vinden vaak nog minder haalbaar. Een alternatief is wel altijd mogelijk, vaak is vegetarisch eten de oplossing. Op vraag kunnen we op voorhand zeker met jullie nadenken over hoe we het op reis best aanpakken.

Over verzekeringen

Ben ik verzekerd?

Natuurlijk.

Deze verzekeringen zitten inbegrepen in de prijs:

  • Reisverzekering (incl. lichamelijke ongevallen, hospitalisatie, repatriëring)
  • Bagageverzekering
  • BA-verzekering (burgerlijke aansprakelijkheid)
  • Annulatieverzekering

Over contact met thuis

Bellen tijdens reis?

We geven 3 basisprincipes mee. Die gelden voor de communicatie in beide richtingen: van thuis naar de inleefreis én van de inleefreis naar thuis.

  1. Geen nieuws is goed nieuws.
  2. Tumult zorgt voor updates in beide richtingen.
  3. Dringende of ernstige zaken* worden altijd via Tumult gecommuniceerd. Zo kunnen we zowel de deelnemers als het thuisfront het best ondersteunen, zonder dat er onnodige paniek ontstaat.

*Bijvoorbeeld: iemand is op reis heel ziek geworden, in België is er iemand van de familie overleden, …

Elkaar rechtstreeks contacteren via berichten of elkaar bellen mag. We vragen wel om dat zeker te beperken. Dikwijls is er ook weinig bereik op reis, dan lukt het sowieso niet.

Hoe verloopt de communicatie dan wel?

  • De reisbegeleiding zorgt voor regelmatige updates naar België. Tumult krijgt die binnen en geeft deze door aan het thuisfront via een e-mail, via posts op sociale media (Instagram en in mindere mate Facebook) of via een rechtstreeks bericht. Die updates komen in normale omstandigheden eerder wekelijks dan dagelijks.
  • Wil je een update doorgeven aan je kind op inleefreis? Bel naar Tumult. Wij geven de boodschap dan door via de reisbegeleiding.

Tijdens de kantooruren kan je terecht op ons algemene nummer.

In noodgevallen kan je terecht op het rechtstreeks nummer van onze verantwoordelijke beroepskracht. Je vindt beide nummers onderaan op deze pagina.

Contact

Kan ik een kaartje sturen?

Dat is niet zo realistisch tijdens een inleefreis. Sowieso is een kaartje lang onderweg en we blijven bovendien niet altijd op dezelfde plaats.

na de reis

Contact houden?

Je kan voor, tijdens en na de reis gewoon zelf contactgegevens uitwisselen met andere deelnemers en begeleiding. En natuurlijk wordt er ook wel een groep gemaakt om binnen de volledige groep berichten uit te wisselen.

Na de inleefreis zijn er sowieso een aantal momenten waarop je elkaar terug kan zien:

  • Er is de verplichte evaluatiedag die bij je inleefreis hoort.
  • We nodigen je ook uit voor het Bedankingsweekend voor alle vrijwilligers van Tumult. Daar kan je Tumult beter leren kennen en als je het leuk vindt, kan je vrijwilliger worden.
  • En we nodigen je uit om mee te komen koken op de voorbereidingsweekends van toekomstige inleefreizen.

Tumult kan omwille van de privacy zelf geen contactgegevens doorgeven. We kunnen op jouw vraag wel jouw contactgegevens doorgeven aan iemand, met de vraag of die persoon jou dan wil contacteren. Zo verloopt alles met toestemming.

Zijn er foto's?

Natuurlijk zijn er foto’s van zo’n prachtig avontuur. We verzamelen de foto’s en delen deze met de volledige deelnemersgroep.

Over mijn inschrijving

Hoe schrijf ik in?

Je vindt het stappenplan om in te schrijven bovenaan deze pagina.

Een inschrijving aanpassen?

Kloppen de contactgegevens niet? Ben je iets vergeten invullen op de medische fiche? Wil je ons toch nog iets extra vertellen?

Er zijn 2 manieren om iets aan te passen aan je inschrijvingsgegevens:

  1. Neem de ontvangstbevestiging van je aanvraag erbij, deze kreeg je normaal in je mailbox. Daarin vind je alle gegevens die je ons doorgaf. Noteer de antwoorden die aangepast moeten worden. Dat mailtje mag je dan terugsturen naar internationaal@tumult.be. Wij voeren de gegevens dan in.
  2. Bel ons even op: 015 43 56 96.

Hoe kan ik annuleren?

De annulatievoorwaarden krijgen binnenkort een update met het oog op de inleefreizen van 2024.

Andere vragen

Steunen van onze partner?

De buitenlandse partners waarmee we op onze inleefreizen samenwerken, zijn altijd organisaties met een sterk maatschappelijk doel. Toch draaien onze inleefreizen niet om het ondersteunen of helpen van deze organisaties.

De nadruk ligt voor Tumult op de uitwisseling en op de impact die de ervaring heeft op de jongeren en hun omgeving. We vragen wel dat je als inleefreiziger achteraf iets organiseert om het werk van onze buitenlandse partner bekend te maken in je eigen netwerk: een avond in het jeugdhuis, een fotonamiddag in de huiskamer of op school, … Alles kan! Het belangrijkste is dat je je ervaring deelt met andere jongeren.

Enkel op vraag van de partner zamelen we bij sommige inleefreizen toch ook steun in voor hen. Tijdens de samenkomsten voor de reis bekijken we met de inleefreizigers hoe we die vraag kunnen beantwoorden.

Waar overnachten we?

Op een inleefreis slapen de deelnemers steeds een aantal nachten bij een gastgezin. Dat aantal is verschillend voor elke inleefreis.

De andere nachten verblijven we – afhankelijk van de inleefreis – in hostels of in scholen of andere gebouwen van een organisatie.

Af en toe kiezen we ook voor een overnachting op een camping in tenten.

Slapen jongens en meisjes apart?

Tijdens het voor- en natraject is dat altijd mogelijk. Er zijn dan altijd voldoende slaapkamers om dat mogelijk te maken.

Op reis is dat niet altijd mogelijk. Daar hangt het af van de verschillende locaties waar de inleefreizigers zullen verblijven.

Heb je hier toch nog vragen over? Contacteer ons.

Met dank aan

De samenwerkende partners

De inleefreis naar Montenegro is een samenwerking tussen 2 Belgische partners en 1 Montenegrijnse partner.

De financiële steun van Europa

Ontdek onze andere activiteiten

Voor kinderen en jongeren tussen 6 en 30 jaar.

Swipe voor een eerste indruk. Ga verder naar ons volledige aanbod.

Een vraag over

inleefreizen?

Lynn Duijvewaardt

mijn lasagne

zij/haar
Inleefreizen
Tournée Volontier

coming soon

coming soon

coming soon

De lasagne van Lynn

Iedereen is een lasagne. Niemand is maar één iets. We bestaan allemaal uit laagjes. Welke laagjes delen jij en ik?

Coming soon ...